Dag 11 d. 1/2 Skøn morgenflodtur og andet godt

Klokken 6 om morgen skulle vi være ude ved floden Tarcoles og have en bådtur med fugleguide på 2 timer. Så vi var tidligt oppe og jeg præsterede for første gang at sove over mig, men vi nåede det alligevel! Guiden var god til at spotte fuglene, og vi fik en folder med de 58 fugle, vi kunne være heldig at se. Så mange nåede vi dog vist ikke. Fuglene blev ikke skræmte af båden og os, så det var dejligt.

Lidt stemningsbilleder fra naturen

Jeg har valgt at gruppere fuglene lidt efter mit eget system 🙂 Først en del forskellige arter af storkefugle d.v.s. hejrer og ibis. Vi så faktisk en woodstork, men den var for langt væk til, at den er værd at vise.

Under årefodede fugle, hvor vi herhjemme kun har skarv, har man i Costa Rica også Anhinga (amerikansk slangehalsfugl). Især det første billede er jeg stolt af pga. morgenlyset. Da der var gået 1 time til halvanden var lyset allerede meget hårdere. De har nogle fede andefødder 🙂

Isfugle var der flere arter af i forskellige størrelser.

Rovfugle

Andet godt hvor især Rosa Skestork gjorde indtryk.

Grøn leguan

Efter en fantastisk bådtur kørte vi hen til Crocodile Bridge over den samme flod, som vi havde sejlet på. Her var der masser af krokodiller, så det var nok ikke lige her, man skulle bade. Vi spiste “morgenmad” på en restaurant lige ved broen, og pludselig kom en mindre leguan dumpende ned fra taget og kurede hen af en slags barslidske med alle ben ud til siderne. Det så vildt sjovt ud.

Vi kørte nu til Parque Nacional Carara for at lede efter Orange-collared Manekin. Der var spærret af på deres sædvanlige plads, men de havde åbenbart flyttet sig for efter at have set en Trogon laaangt oppe (godt hjulpet af et selskab med guide), så vi dem. Men de var godt gemt i buskadset. Hvis man synes, tinnitus er slemt, skal man prøve at gå en tur i skoven. Der var en tinnitus-larm uden lige af cikader. På vej tilbage faldt en leguan pludselig ned bag mig og forsvandt ind i junglen, men jeg så den heldigvis ikke, så jeg blev ikke så forskrækket.

Der var nu flere inklusive mig selv, der var ved at være mætte og trætte af de mange indtryk, så vi kørte hjem til hotellet om eftermiddagen for at slappe af. Jeg havde tænkt mig en tur i pølen, men de var i gang med at vaske fliser af for alger, så vandet blev meget ulækkert og blev ikke skiftet, så det blev ikke til noget. Nogle af de andre valgte en tur i Stillehavet, selvom der stod et skilt om, at det var forbudt (formentlig pga. understrøm) 🙂 Der kom flokke af brune pelikaner, 2 motmot og andre fugle henover hotellet.

Slut på en dejlig ferie med fine oplevelser.

Næste dag skulle vi “bare” hjem med 2 mellemlandinger, men det gik fint i hvert fald for mig. Men jeg var træt i en uge efter pga. jetlag og de mange indtryk.

Info Box

Dag 10